Reell og opplevd læringskurve

Forklaringer

Reell – ekte, virkelig, faktisk, objektiv.
Opplevd – slik som noe oppleves, føles, kjennes.
Å gape over for mye – påta seg mer enn en kan klare.
Hjernebry – noe som er krevende for hjernen, og vi må tenke masse.
Å stå på stedet hvil – ikke komme videre i utviklingen eller arbeidet.
Verken – Jeg kan både engelsk og norsk, men verken arabisk eller tysk.
Å anerkjenne – å godta, akseptere, innrømme noens dyktighet eller å erkjenne som riktig, berettiget, gyldig.
Å ta fatt på noe – begynne på noe, takle et problem eller en utfordring.
Suge opp kunnskap – Lese eller høre noe, og så huske det!
Å bite seg merke i – å legge godt merke til noe.
Å insistere – stå fast, holde fast på, være bestemt om.
Forventet – Slik man tenker at ting skal bli, venter på
Å Illustrere – å vise, ofte gjennom bilder.

Alle har mulighet til å lære et nytt språk, men det er likevel ikke alle som våger å gi seg ut på denne utfordringen. Det er tøft, og til tider kan det virke som om du har gapt over for mye. Som for eksempel i begynnelsen, når du sitter i en samtale, og ser ut som et stort spørsmålstegn, og ikke forstår noe av hva den andre sier annet enn et lite ord her og der.

Men så plutselig kommer du likevel videre og oppdager at du forstår mer, og du kan ha en vanlig samtale uten for mye hjernebry, du blir motivert og glad og du strekker deg gjerne for å lære enda mer, og etter en stund føles det som om du har sluttet å gjøre fremskritt, og står på stedet hvil.

Sannheten er at du lærer hele tiden,  men etter hvert som du har blitt flinkere, går også læringen saktere enn den gjorde helt i begynnelsen. Dette betyr ikke at du har blitt verken dummere eller tregere. Det betyr bare at du er et menneske og at hjernen din fungerer slik som hjerner flest! Du forstår nå mye norsk, snakker kanskje ganske bra også, og det er det viktig at du anerkjenner og klapper deg selv på skulderen for. Samtidig er det viktig å ikke bli for komfortabel, for da vil læringen gå enda tregere og i verste fall nesten stoppe opp.

Så hva kan du gjøre når det føles som om du ikke lærer noe nytt, ikke husker, ikke orker, ikke klarer? Mange mister motivasjonen etter en tid, og da er det viktig å ta fatt på videre læring på nye måter. Gjøre noe nytt eller anderledes. Vekke nyskjerrigheten. Hvis du til nå har lest mye, streket av i bøker, funnet oversettelsen til ditt eget språk og slik lært nye ord, kanskje er det på tide å utfordre deg selv mer i samtale. Kanskje lære deg en sang på norsk, prøve å skrive et dikt basert på nye ord som du finner i en ordbok, eller drikke kaffe med noen som også har språkutvikling som fokus, enten de kan mer eller mindre enn deg. Det er effektivt å lære selv ved å lære bort noe!

Personlig, så opplever jeg det at å snakke sammen om et tema som virkelig engasjerer meg, gjør at jeg suger opp mer kunnskap, enn når jeg øver meg på daglige samtaler gjennom en bok. Jeg biter meg merke i ord som hjelper meg å forstå eller beskrive noe som jeg bryr meg om. Derfor er mitt beste råd, basert på mine erfaringer; Gå ut, treff nye mennesker, insister på at dere snakker norsk og snakk om noe som virkelig interesserer deg. Skriv ned nye ord som hjelper deg å beskrive hva du tenker og føler, og bruk disse ordene mange ganger i løpet av samtalen.

Sist men ikke minst – bli med neste gang vi i gruppen “Norskøving på Voss” treffes!

Forventet, opplevd og reell læringskurve

Se på bildene under som illustrerer hvordan læringskurven oppfører seg når vi lærer et nytt språk. Det er viktig å være klar over dette, så ikke gi opp. Du gjør framskritt, selv om det noen ganger ikke virker slik!

Du er flink! 🙂